KLASY
dla uczniów klas I-III
GODZINY ZAJĘĆ
Dwie godziny lekcyjne co drugi tydzień, Środa 12:50 – 14:35
KOSZT
50zł za semestr
PRZYBLIŻONA LICZBA UCZESTNIKÓW
max- 15 osób
PROWADZĄCY
Marzena Migdał
GŁÓWNE CELE I ZAŁOŻENIA ZAJĘĆ
Zapraszamy dzieci do przeniesienia się do czasów, w których ręczne zdobienie tkanin było sztuką, a malowanie za pomocą igły i nici - prawdziwym majstersztykiem.
W czasie warsztatów haftu krzyżykowego dzieci poznają sekrety tej niezwykłej techniki zdobienia tkanin oraz same będą miały okazję poczuć się jak artyści, tworząc własne dzieła przy użyciu tamborków, igieł, tkanin oraz kolorowych nici. Dawna i już trochę zapomniana sztuka haftu jest doskonałą lekcją cierpliwości rozwijającą zdolności manualne.
Zarówno dziewczynki, jak i chłopcy znakomicie się bawią, gdy mają pod ręką kolorowe nici, tkaniny i igły. Zapraszamy zatem małych artystów na przygodę, dzięki której poznają przyjemność okiełznania nitkowego chaosu i malowania nie pędzlem, lecz… igłą.
Cele Koła:
- motywowanie uczniów do prezentowania wytworów swoich prac
- dostrzeganie wartości swojej pracy
- doskonalenie umiejętności pracy i współdziałania w grupie
- ciekawe gospodarowanie własnym czasem wolnym
- tworzenie własnych wzorów
- wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, ojczyzny, społeczności europejskiej,
ZADANIA, FORMY PRACY, TEMATYKA ZAJĘĆ
- Metody pracy:
- praktyczne: wytwory plastyczne i techniczne
- podające: objaśnienia, pogadanka
- eksponujące: pokaz, podarunek, demonstracja
- Formy pracy:
- indywidualna
- spotkania grupowe
- Środki dydaktyczne:
- wzory pozyskiwane z czasopism,
- wzory pozyskiwane od zaprzyjaźnionych miłośników haftu,
- opracowania własne wg komputerowego programu „Haft 3”
TEMATY KÓŁKA HAFCIARSKIEGO
-
T: Spotkanie organizacyjne.
C: Zapoznanie dzieci z planem pracy koła „Igiełka”. -
T: Bezpieczne posługiwanie się narzędziami typu: igła, nożyczki, szpilki, itp. Przyszywanie guzików.
C: Nauka nawlekania igły, robienie supełków, bezpieczne posługiwanie się narzędziami typu: igła, nożyczki, szpilki, itp. Nauka przyszywania guzików. -
T: Podstawowe ściegi ręczne i ściegi ozdobne.
C: Poznawanie podstawowych ściegów ręcznych i ściegów ozdobnych. Nauka haftowania. -
T: Haft krzyżykowy.
C: Poznanie technik wykonywania haftu krzyżykowego, rozpoznawanie tkaniny do haftu, rodzaje nici, sposoby zabezpieczania prac przed zniszczeniem. -
T: Haft krzyżykowy – projektowanie wzorów.
C: Zaprojektowanie i rysowanie przez dzieci wzorów do haftu krzyżykowego. -
T: Kwiatek dla mamy (haft krzyżykowy)
C: Wykonanie upominku dla mamy według wybranego wzoru. -
T: Ramka do obrazka dla mamy.
C: Wykonanie ramki do własnego obrazka (kwiatek dla mamy). -
T: Niespodzianka na Dzień Taty (auto) – haft krzyżykowy.
C: Wykonanie pracy na podstawie wybranego wzoru. -
T: Ramka do obrazka dla taty.
C: Tworzenie ramki do obrazka (auto dla taty). -
T: Zakładka do książki.
C: Zaprojektowanie przez dzieci wzoru zakładki. -
T: Zakładka do książki.
C: Wykonanie zakładek według projektów dzieci (haft krzyżykowy). -
T: Wystawa prac uczniów.
C: Przygotowanie wystawy prac uczniów
